Hvorfor er taxibane
bedre enn monorail?
© InnoTrans

Taxibane er den beste løsning
for f.eks.
Fornebubanen og for bybane i Bergen etc fordi:
(Heretter ses taxibane som synonymt med Taxi2000’s løsning
SkyWeb Express, 'SWE'.)
- Taxibane er
billigere (334 mot 1030 mill. kr. og driftskostnad per år er 9.4 mill kr. mot 53 mill for
Intamin monorail.), raskere, mer
miljø- og brukervennlig, egner seg til intensiv nettverkstrafikk og gir
høyere inntekter
- fordi :
-
SkyWeb Express
sin taxibane med lukkede spor og lineærmotor ('framdrift med magnet')
gir bedre tilpassing til vanskelig vær og terreng. Dette gir mindre vedlikehold.
(Tåler underkjølt regn og tåke, is og 5 meter snø. Tåler vind opp
til 20 m/s (stiv kuling), redusert ytelse opp til 35 m/s (orkan) -
Stigningsevne max 15 grader - økes til "det ønskelige" med større
magneter - Kurveradius: min. 10,8 meter)
- En taxibane skiller seg fra
tradisjonell monorail ved at man har tatt konsekvensen av
automatisering :
-
Minimalt med bevegelige deler
(14 per vogn og ingen i sporet)
samt kontinuerlig automatisk sjekk av alle deler gir større
sikkerhet, samt effektivt og billigere vedlikehold.
- Vognene er derfor små. Det gir mulighet
for fleksibel individuell transport. (Med automatisering er store
vogner for å spare lønnskostnader ikke lenger noe poeng).
- Individuell transport gjør at man
ikke behøver å vente på vogner på stasjonene. Det gir raskere totalreise. For Fornebubanen er tidsgevinsten overfor monorail rundt
1400 årsverk eller ca. 600 mill kr.
- Små vogner gjør
kjøreveien billigere
og mindre. Det gir mulighet for tettere nettverk for samme
investering og dermed bedre flatedekning.
- Det ovenstående gir
mindre kostnader
for bygging og drift, større brukervennlighet og mulig
større inntekt.
- Mindre kjørevei gjør den
mindre
synlig. Deksel på kjøreveien gjør at den lett lar seg tilpasse,
f.eks. ved å bruke samme farge og evt. form som omgivelsene..
- Tomkjøring blir mindre. Dermed blir det
mindre kapitalslit og taxibane trenger mindre energi. I
tillegg gjør lukket spor og framdrift med lineærmotor (magnet) at
elektrisk oppvarming av sporet blir unødvendig om vinteren.
-
Stasjonene er lagt på sidespor.
Det gir høyere gjennomsnittshastighet på hovedsporet og raskere reiser.
- For å få til dette brukes
vognbasert
pensing (som med biler). Det gjør det mulig å sende små vogner tett
i tett i et intensivt og ekstensivt nettverk. Dette er
overmåte viktig om man ønsker et system som kan gjøre noe annet enn
å kjøre fra og tilbake på samme strekningen.
Spesielle
forhold rundt Fornebubanen
- Tunnell
passer dårlig for en taxibane. Det gir dårlig flatedekning og i dette
tilfellet ingen stasjoner langs begge sidene av E-18. Taxibane vil gi bedre
kundeadkomst.
-
Tunell er dyrt (ca. 200
mill).
-
Tunell gjør det
nødvendig med en underjordisk, lite fleksibel og dyr løsning for Lysaker
stasjon.
-
Enkeltspor på den siste
strekningen
til Norske Skog gir lengre ventetid og mindre brukervennlighet.
-
Enkeltspor på den siste
strekningen gjør en ønsket senere fullføring av Fornebu Ring dyrt.
-
Avstikkeren ned til
Rolfsbukta
gjør at monorail blir mindre kundevennlig fordi reisen til Norske Skog vil
ta lengre tid.
-
Avstikkeren ned til
Rolfsbukta gjør monorail dyrere både i installasjon og drift.
Forklarende note om
sporveksling:
Monorail har tradisjonell sporbasert pensing og får derfor et krav fra
jernbanetilsynet om ett minutts sikkerhetsavstand mellom hvert vognsett. Det
fører til store vogner for å klare kapasiteten, og at man ikke kan høste av
alle de fordelene som automatiseringen tilbyr sportrafikken. En vesentlig
grunn til at monorail har sporbasert pensing er at vognen griper rundt
kjøreveien - bjelken. SWE taxibane har derimot en trekkvogn som løper
beskyttet inne i en hul bjelke - med personkabinen overpå bjelken. Dette
tillater vognbasert sporveksling.
Contact
Email
www.InnoTrans.net